بانكداري الكترونيك و کاهش هزينه بانك ها
از 10ميليون تراكنش ماهانه تنها 150هزار توسط پايانههاي فروش صورت ميگيرد
بانكداري الكترونيك تا 70 درصد هزينه بانك ها راكاهش مي دهد
با برنامهريزي وسيع و تجهيز فراهم شده توسط شبکه بانکي، استفاده از کارتهاي بانکي در اکثر مراکز فروشگاهي و خدماتي نظير بيمارستانها، مراکز درماني و خدماتي ممكن شده است. روابط عموميبانک مرکزي جمهوري اسلاميايران ضمن بيان اين مطلب اعلام کرد: با نهادينه شدن استفاده از کارتهاي بانکي توسط هموطنان، نه تنها نيازي به حمل فيزيکي پول نيست بلکه از فرسودگي زودرس اسکناسها نيز جلوگيري خواهد شد. سالانه 120ميليارد ريال هزينه، بابت جمعآوري و امحاي اسکناس به اقتصاد ملي تحميل ميشود.
در همين راستا، نخستين جلسه مديران روابط عمومي بانکهاي کشور تحت عنوان هماهنگي و اتخاذ سياستهاي همگام در زمينه اطلاع رساني عموميپيرامون بانکداري الکترونيك با حضور دکتر عليرضا شيراني معاون اداري، مالي بانک مرکزي، شريفي مدير اداره نظامهاي پرداخت، جهاني مدير اداره روابط عمومي اين بانک و مديران روابط عمومي بانکهاي دولتي و خـصوصي و موسسات اعـتباري در بانـک مرکزي برگزار شد. در اين جلـسه دکتر شيراني ضمن گراميداشت تقارن حماسه سرخ کربلا با اياما… دهه فجر گفت: انديشه استقرار بانکداري الکترونيک در کشور به 35 تا 40 سال پيش باز ميگردد ولي اکنون کارها با سرعت بسيار زيادي در حال انجام است.معاون اداري، مالي بانک مرکزي با اشاره به روند رو به تزايد تراکنشهاي کارتي در کشور گفت: در ابتدا تعداد تراکنشها 360 هزار مورد در سال بود که در سال گذشته به 38ميليون تراکنش در سال رسيد و سال جاري از مرز 100ميليون هم فراتر خواهد رفت.
دکتر شيراني در خصوص اطلاع رساني به مردم و آشنا ساختن آنان با خدمات نوين بانکي خاطر نشان ساخت: اين وظيفه بر دوش بانکها است و بانکها با ارائه خدمات نوين بانکي در خصوص کاهش فرسودگي اسکناس و کاهش حضور فيزيکي مردم در شعب، نقش ارزندهاي بر عهده دارند. وي خاطر نشان ساخت: بانکداري الکترونيک در کشورمان پديدهاي نو تلقي ميشود، از اين رو لازم است در جهت شناساندن آن به مردم تلاشهاي وسيعي صورت پذيرد. پس لازم است فرهنگسازي مناسب در مورد استفاده از خدمات نوين بانکي صورت گيرد.شريفي مدير اداره نظامهاي پرداخت بانک مرکزي نيز گفت: گرچه طي سالهاي 82 و 83 گامهاي مثبتي از سوي بانک مرکزي در جهت استقرار بانکداري الکترونيک برداشته شود ولي تحقق کامل بانکداري الکـترونيک نيازمند حرکتي عميق و مستمر و پيگير از سوي بانکها براي آگاهيرساني به عموم در زمينه استفاده بهينه از پايانههاي فروش است.وي تصريح کرد: اگر پايانههاي فروش (POS) در مراکز خريد نصب شود هيچ دليلي براي ازدحام در مقابل دستگاههاي ATM وجود ندارد.شريفي تاکيد کرد، متاسفانه اطلاعرساني کافي در مورد کارآيي دستگاههاي POS صورت نگرفته است چون هماکنون ماهانه 10ميليون تراکنش الکترونيکي در مرکز شتاب کشور ثبت ميشود ولي فقط 150هزار تراکنش از طريق POS انجام ميشود. وي تاکيد کرد، استقرار بانکداري الکترونيک علاوه بر ارتقاي سطح کيفي خدمات، 60 تا 70درصد هزينههاي بانکها را کاهش ميدهد.مدير اداره نظامهاي پرداخت بانک مرکزي افزود: کارت بانکها علاوه بر دستگاههاي ATM در POSها هم قابل استفاده ميباشند. اکنون 57هزار دستگاه POS در مراکز فروش نصب گرديده و مردم را از حمل و نقل فيزيکي پول بي نياز کرده است و بانکهاي پارسيان، سامان و کشاورزي بيشترين دستگاهها را نصب كردهاند و انتظار ما از مردم، استقبال هر چه بيشتر در استفاده از کارتهاي بانکي در پايانههاي فروش است.جهاني، مدير اداره روابط عمومي بانک مرکزي نيز ضمن تاکيد بر ضرورت اطلاعرساني و فرهنگ سازي پيرامون بانکداري الکترونيک در بين اقشار مختلف مردم و صنوف، گسترش آن را با استفاده از پتانسيلهاي موجود در روابط عموميها ياد آور شد.
در ادامه مديران روابط عمومي حاضر در جلسه ضمن اظهار نظر در خصوص گسترش هر چه بيشتر پايانههاي فروش در کشور، متفقالقول اعلام نمودند که براي پيشبرد اهداف بانکداري الکترونيکي و کاهش هزينههاي بانکي، سياستهاي اطلاعرساني و تبليغي خود را در اين راستا قرار داده تا ميزان استفاده از کارتهاي بانکي در پايانههاي فروش بهطور چشمگيري افزايش يابد.
منبع :دنیای اقتصاد۲۳/۱۱/۸۴
سلام دوست من همكارمن بزرگ من
امروز پيرامون سايت شما با مهندس ؟ صحبت شد ايشان كه يكي ازمهندسان
انفورماتيك وسايت بانك صادرات بود .ازاينكه شما هفته نامه سپهر را در سايت
نشان ميدهيد ناراحت بود وميگفتند اين همكار بايد اجازه ميگرفتند سپس چاپ
ميكردنند لذا اگر ناراحت نميشويد اين كاررا تمام كنيد
بانگ سپهر