نقش بازاریابی در افزایش سود آوری!!!

چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۱ -- ۱۹:۰۵

تعدادي از صاحبنظران رشته بازاریابی ،مدیریت بازار یابی را هنر یاقتن و نگهداري مشتریان سود آور تعریف کرده اند . اما می توان این تعریف را گسترش داده و آنرا بصورت زیر عنوان نمود . بازاریابی دانش و هنر یافتن ،نگهداري و رشد دادن مشتریان سود آور است (کاتلر )

بنابراین هدف از بازاریابی جلب رضایت مشتري است و لازمه جلب رضایت مشتریان شناسایی نیازها ،خواسته ها ،سلایق ،طرز ،تلقی ، تمایلات ،توانائیها و محدودیتهاي آنهااست .

بازاریابان با دست یابی به چنین اطلاعاتی می توانند عوامل تاثیر گذار بر رفتار مصرفکنندگان خود را شناسایی نموده و به میزان تاثیر هریک از عوامل موثر بر رفتار آنان پی ببرند .

زمانیکه بازاریابان به چنین آگاهی و شناختی دست یابند ، قادر خواهند بود محصولی را ارایه نمایند ،که با نیاز ها وخواسته هاي مصرف کنندگان انطباق بیشتري داشته باشد و بتواند حداکثر رضایت آنان را تامین نماید . اما معمولا دستیابی به چنین شناختی آسان نبوده و مستلزم صرف وقت و هزینه بسیار است زیرا مصرف کنندگان در انتخابهاي خود،همیشه از اصول مدون و استدلالهاي منطقی پیروي نمی کنند . (کاتلر )

پ ن : این تعریف از بازازیابی با تعریف های معمول در بنگاه های ما تفاوت دارد !  ما بیشتر در جذب مشتریان بیشتر هستیم و ملاکهایی چون ارزش افرینی یا افزایش سود اوری را در نظر نمی گیریم . عادت کرده ایم بازاریابی را فقط افزایش کمیت بدانیم و توجه چندانی به کمیت عمل نداشته باشیم .

مهدی صمدی

کارمند بانک صادرات و دانشجوی دکتری مدیریت مالی هستم . علاقه مند به مباحث بانکی ، بازارهای مالی ، بورس و سهام و مدیریت منابع انسانی و ...

More Posts

هیچ دیدگاهی تا اکنون ثبت نشده است.