سامانه تسويه ناخالص آني (ساتنا)

پنج شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۶ -- ۲۱:۵۶

سامانه تسويه ناخالص آني (ساتنا)  به منظور تسويه مبالغ درشت که بايد بسيار سريع بين بانک‌ها منتقل و سپس به حساب مقصد واريز شود، راه‌اندازي مي‌شود.

بانک‌ها دستور پرداخت‌هاي کلان را به صورت الکترونيکي به ساتنا در بانک مرکزي ارسال مي‌کنند و ساتنا بلافاصله بانک دستوردهنده را بدهکار و بانک مقصد را بستانکار مي‌کند.

با بهره برداری کامل از سامانه ساتنا ، امکان جابجایی و انتقال وجوه مشتریان بین شعب بانک های مختلف به صورت الکترونیک و بدون نیاز به تبادل چک های رمزدار ، وجه نقد ، چک های مسافرتی و ایران چک فراهم خواهد شد.

مهران شريفي، مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي درباره اين مطلب گفته است : سامانه ساتنا كه در آن پردازش و تسويه مبادلات بين بانكي به صورت آني و مورد به مورد انجام مي‌شود شامل يك سيستم نگه دارنده حساب تسويه بانك‌ها نزد بانك مركزي است كه انجام نقل و انتقال وجه جهت تسويه امور بين بانكي در آن صورت مي‌گيرد.وي افزود: مراحل مقدماتي اين پروژه از سال 84 آغاز شد كه فاز نخست آن تسويه ريالي ناشي از عمليات مركز شتاب بين بانك‌ها بود و در آذر 85 به مرحله اجرا  درآمد. وي اضافه كرد: در دي ماه 85 تسويه نتيجه اتاق پاياپاي چك در تهران  و سراسر كشور به عنوان فاز دوم اين پروژه به بهره‌برداري رسيد و فاز سوم ساتنا نيز در خرداد ماه 85 معاملات بين بانكي كه عمليات بانك به بانك هم ناميده مي‌شود از طريق آن انجام شد.

شريفي در مورد فاز چهارم اين طرح تصريح كرد: اين فاز مربوط به انتقال پول بنا به دستور مشتري از يك بانك به بانك ديگر  است.وي در مورد اجراي اين طرح گفت: بخش‌نامه‌اي، اول تيرماه 86 از طرف بانك مركزي به بانك‌ها ابلاغ شد، كه در آن، اعلام آمادگي ساتنا براي زير پوشش قراردادن بانك‌ها در اجراي اين طرح عنوان شده بود. وي ادامه داد: در مرحله اول اين فاز فقط تراكنش‌هاي بالاي 50 ميليون تومان به بالا انجام مي‌شود و اميد مي‌رود كه در آينده‌اي نزديك اين مبلغ كاهش يابد.مدير نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي در ادامه تصريح كرد: در قبال تمام اين تراكنش‌ها كارمزدي از طرفين تراكنش دريافت مي‌شود كه در مقابل خدمات ارايه شده، بسيار ناچيز است.  ‌‌شريفي با مطلوب ارزيابي كردن اقدامات بانك‌ها به منظور توسعه بانكداري الكترونيكي خاطر نشان كرد: ساتنا، زيرساختي است براي ايجاد و گسترش بانكداري الكترونيكي در كشور و ماموريت اصلي ما اين است كه مردم را از مبادله پول نقد دور كرده و به سمت اموري هدايت كنيم كه نياز به پول نقد ندارند يعني آنها را از بانكداري سنتي به سمت بانكداري مدرن سوق دهيم.

شريفي در مورد مزاياي اين طرح گفت: راه‌اندازي كامل طرح ساتنا مي‌تواند به اجراي بهتر سياست‌هاي پولي، افزايش توانايي نظام بانكي در مديريت منابع مالي و بهبود مديريت نقدينگي در بازار منجر شود.وي در مورد مشكلات پيش آمده در ارايه اين سرويس گفت: يكي از اين موارد عدم آمادگي كامل بانك‌ها براي ارايه خدمات ساتنا است كه اميد مي‌رود اين مساله در آينده‌اي نزديك برطرف شود . وي مشكل ديگر را آشنا نبودن مردم با اين طرح و استقبال كم آنها عنوان كرد و افزود: علت اين مشكل مي‌تواند اطلاع‌رساني نامناسب در اين زمينه باشد كه با تمهيداتي كه انديشيده‌ شده و با كمك رسانه‌ها مي‌توان اميدوار بود كه در آينده‌اي نزديك اين سامانه به طور كامل به مردم  معرفي شود.شريفي در پايان با اشاره به اينكه سرويس‌هاي ارايه شده به مردم بايد ساده باشد خاطر نشان كرد: ساتنا، پايان بانكداري الكترونيكي نيست. بنابراين از آنجا كه سيستم بانكي كشور ، جوان است براي آنكه به مرحله بلوغ كامل برسد بايد هرچه بيش‌تر از روش‌هاي پيشرفته و نوين بانكداري الكترونيكي استفاده كنيم

مهدی صمدی

کارمند بانک صادرات و دانشجوی دکتری مدیریت مالی هستم . علاقه مند به مباحث بانکی ، بازارهای مالی ، بورس و سهام و مدیریت منابع انسانی و ...

More Posts

  1. شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۶ -- ۰۷:۴۴

    با سلام لطفا به كلمه وب سايت كليك فرماييد و همه جاي سايت را مطالعه فرماييد به نظرات و همكاري ارزشمند شما اساتيد ارجمند نيازمنديم

  2. شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۶ -- ۰۸:۵۷

    باسلام
    تحول وترقی درنظام بانکی کشور حاجتمند اقدامات زیربنایی است.لذا با این کارهای روبنایی واحداث چنین سامانه های غیر کاربردی که روندی فزاینده نیز بخود گرفته است به ترکستان نیز راه نیست
    در عصرکیفیت مداری نگاه ما جذب ومعطوف کیمیت خواهی وافزایش خودپردازها ونگاهی ازاین تیپولوژیک گردیده است ……..
    فعلا
    صحت مند باشید

  3. كورش صالحي كهيش
    دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ -- ۰۸:۵۷

    باسلام
    احتراماً ، فرم هاي ساتنا موجود در بانك هاي صادرات بدليل كپي بودن بسيار ناخوانا بوده لذا مستدعي يك نسخه از فرم اصلي ساتنا را برايم ارسال فرمائيد ، چون مرتباً من از اين سيستم استفاده مي كنم .