رتبه بندی مشتریان بانکها

سه شنبه ۱۳ دی ۱۳۸۴ -- ۰۱:۵۰

وزیر امور اقتصادی و دارایی
مشتریان بانکها رتبه بندی می شوند

ايران اکونوميست:وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با تاسیس موسسه رتبه بندی ملی ایران مشتریان نظام بانکی به زودی رتبه بندی می شوند.

داود دانش جعفری در گفت وگو با “مهر” با بیان این مطلب گفت : درتمام دنیا با مشتریان بانکها به صورت یکسان برخورد نشده و با رتبه بندی مشتریان ،به افرادی که در رتبه بهتری قرارمی گیرند مزایای خاصی ارائه می شود.

وی افزود: به طورمثال کسانی که سوابق خوبی درسپرده گذاری وپرداخت به موقع اقساط اعتبارات دریافتی دارند،رسیک کمتر ودرنتیجه تسهیلات با نرخ سود پایین ترارائه می شود وبرای کسانی که از سابقه بدی برخوردارند ریسک بالاترو نرخ سود بیشتری تعلق می گیرد.

دانش جعفری با اشاره به اینکه این فعالیت ها به زودی با آغازبه کارموسسه رتبه بندی ملی ایران درکشورانجام می شود،خاطرنشان کرد: این موسسه برای بنگاه هایی مانند بانکها،بیمه وموسسات اعتباری مشخص می کند که هرمشتری چقدرمی تواند وام یا خدمات بگیرد وتعهدات خود را به موقع پرداخت کند.

وی تاکید کرد:همچنین برای تحقق این امراطلاعات تمام مشتریان در یک بانک اطلاعاتی نگهداری شده وبدین وسیله این موسسه قادراست هر مشتری را به صورت تخصصی اعتبارسنجی کند.

دانش جعفری یادآورشد: درگذشته مشتریان حرفه ای وجود داشتند که هم زمان ازچند موسسه مالی مانند بانکها اعتبارات مختلف دریافت می کردند وبا شانه خالی کردن ازانجام تعهدات خود به گونه های مختلف موجب سوخت منابع بانکی می شدند.

وی اضافه کرد: با تشکیل این موسسه و استفاده ازبانک اطلاعاتی امکان این نوع سوء استفاده ها ازبین رفته و ازهدررفتن بخشی ازمنابع بانکی کشورجلوگیری می شود،چون هربنگاهی براساس رتبه مشتری تسهیلات ارائه خواهد کرد.

به گزارش مهر، این موسسه قرار است به صورت کاملا خصوصی اداره شده وسهامداران آن بانکها،بیمه ها،شرکت های سرمایه گذاری و بسیاری از شرکت های خصوصی هستند و وزارت اقتصاد تنها کار نهاد سازی این موسسه را برعهده گرفته است.

مهدی صمدی

کارمند بانک صادرات و دانشجوی دکتری مدیریت مالی هستم . علاقه مند به مباحث بانکی ، بازارهای مالی ، بورس و سهام و مدیریت منابع انسانی و ...

More Posts

هیچ دیدگاهی تا اکنون ثبت نشده است.