حلقه مفقوده بانکداری الکترونیکی
در شرایطی که مبادلات اینترنتی و مدرن در جهان جایگزین مبادلات پولی و سنتی شده و تراکنشهای مالی بینالمللی به شکل اینترنتی انجام میشوند، بانکداری الکترونیکی در کشور ما مترادف و محدود به دستگاههای خودپرداز (ATM) بانکها و شبکه شتاب مانده است.
استفاده از خودپردازها را شاید بتوان جزء مقدماتیترین کاربردهای بانکداری الکترونیکی بهشمار آورد، هر چند دستگاههای خودپرداز علاوه بر پرداخت پول کاراییهای دیگری همچون انتقال وجه و پرداخت قبوض دارند اما این دستگاهها هنوز هم در کشور ما متکی بر نیروی انسانی بوده و درنهایت کار دستی در آنها انجام میشود.
در شرایطی که مبادلات اینترنتی و مدرن در جهان جایگزین مبادلات پولی و سنتی شده و تراکنشهای مالی بینالمللی به شکل اینترنتی انجام میشوند، بانکداری الکترونیکی در کشور ما مترادف و محدود به دستگاههای خودپرداز (ATM) بانکها و شبکه شتاب مانده است.
استفاده از خودپردازها را شاید بتوان جزء مقدماتیترین کاربردهای بانکداری الکترونیکی بهشمار آورد، هر چند دستگاههای خودپرداز علاوه بر پرداخت پول کاراییهای دیگری همچون انتقال وجه و پرداخت قبوض دارند اما این دستگاهها هنوز هم در کشور ما متکی بر نیروی انسانی بوده و درنهایت کار دستی در آنها انجام میشود.
با این مقدمه باید گفت بحث پرداخت الکترونیکی به شکل جزئی یعنی در استفاده از خودپردازها هم بهدرستی و به شکل کارآمد محقق نشده است و از سوی دیگر استفاده از کارتهای هوشمند و اعتباری در شبکه شتاب کشور هنوز عملیاتی نشده است. در واقع چنانچه به بانکداری الکترونیکی از دو منظر کلان و جزء بنگریم میتوان ادعا کرد که بانکداری الکترونیکی در قسمت کلان به هیچ عنوان اجرایی نشده و در قسمت خرد، ناقص و ناکامل است.
محقق نشدن کامل بانکداری الکترونیکی در کشور البته بهدلیل طیفی از مشکلات از جمله فراهم نبودن ساختارهای لازم مخابراتی، عدم راهاندازی نرمافزارها و سختافزارهای لازم جهت نظام جامع پرداخت الکترونیکی و مهمتر از همه مشکلات و ناهماهنگیهای موجود در سیستم بانکی کشور است.
در همین راستا و جهت حل این مشکل در اردیبهشت ماه تفاهمنامهای میان وزارتخانههای ارتباطات و فناوري اطلاعات و وزارت امور اقتصاد و دارايي منعقد شد و مقرر شد طرفين حداكثر تلاش خود را براي تامين زيرساختهاي ارتباطي و بطن شبكه فناوري اطلاعات در حوزه بانكداري الكترونيكي به عمل آورند.
از سوی دیگر مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در هفته گذشته از آمادگی این شرکت جهت فراهم آوردن زيرساخت مورد نياز جهت بانكداري الكترونيكي يا هر گونه درخواست در اين زمينه خبر داد.
خبرها در اين زمينه خوش و امیدوارکننده هستند اما بهنظر میرسد در حوزه آیتی ایرانی بسیار از این اخبار داشته و داریم. آنچه مهم است تبلور و به ثمر نشستن طرحها، پروژهها و حتی قولهای مساعد دولتمردان و یا مسؤولان مربوطه است.
بديهي است پيادهسازي سيستمهاي بانکداري الکترونيکي در کشور باعث صرفهجویي در هزينهها، کاهش مراجعات حضوري مشتريان به بانکها و جلوگيري از اتلاف وقت و انرژی میشود و بستری جهت رضایت و سودمندی مردم و اجرایی شدن تجارت الکترونیکي فراهم میآورد.
بانکداری الکترونیکی، پول الکترونیکی و تجارت الکترونیکی همانند سه حلقه مفقودهاي هستند که مانند زنجیری به یکدیگر مرتبط و بهنوعی لازم و ملزوم یکدیگرند، تبلور و اجرايي شدن هر يك در گرو تحقق ديگری و بیتوجهی و عملیاتی نشدن آنها اجتنابناپذیر و موجب عقبماندگی و ضرر و زیان خواهد
راحله میرخانی – بزرگراه فناوری- iTanalyze.ir
به نام حنان
خدمت دوست و همکار عزیزم جناب صمدی عزیز
سلام وامیدکه طاعات مقبول باشد
امروز درحالی این مقال را می نویسم وخدمت شما عرض ادب خود را اقامه میکنم که مدیریت شعب استان را به مقصد شعبه شهرستان خودبا بهانه مدلل ومستندادامه تحصیل ترک میگویم.مدیریتکه که بحق همکارانم بخوبی وباروحیه ای منحصربفرد حقیرراموردلطف خودقراردادندمنیکه به لحاظ داشتن تجربه کاری وسوابق بانکی خیلی خیلی کمتر ازآنها بودم ولی به هرحال توفیقی بودوفرصتی بودکه بانظرمثبت سرپرست شعب بانک دراستان بوشهر جناب آقای علیمردانی-مدیرجوانگرای بانک کشاورزی-به من داده شد….
:::::::::::::
::::::::::::
درمورد بانکداری مجازی نیز هنوز که هنوزه درسن طفولیت وسیادت هستیم ….
خطوط مخابراتی وبرقی ….
نمی دونم
گفتنی زیاد است
فعلا
کامیاب باشید