فروش کالا و خدمات توسط پایانه های فروش

دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۶ -- ۲۰:۳۴

پس از توافق و تعيين قيمت كالا يا بهای خدمات مورد نظر، عمليات فروش کالا و خدمات از هر یک از طرق زیر امکان پذیر است :

1.   توسط پایانه فروش به صورت بر خط

2.   توسط پایانه فروش به صورت برون خط

 

تراکنش ” بر خط ” ( On line) (اخذ شماره مجوز فروش):

تراکنش هایی که ضمن تماس با “مرکز صدور مجوز” جهت اخذ “مجوز تراکنش” توسط پایانه فروش انجام می گیرد تراکنش بر خط نامیده می شوند. در هر زمان که پذیرنده کارت، توسط پایانه فروش (به صورت خودکار) با مرکز تماس حاصل کرده باشد، حالت بر خط وجود دارد. انجام تراکنش بر خط توسط پایانه فروش به دو طریق امکان پذیر است. یکی از طریق نوار مغناطیسی و یکی پس از انجام 3 تراکنش برون خط با تراشه کارت خرید به طور خودکار برخط می شود و یا در صورتی که مبلغ مورد نظر تراکنش بیش از 30%  حد اعتبار کارت باشد، خرید بصورت بر خط انجام می شود.

 

تراکنش ” برون خط ” ( Off line):

تراکنش هایی که بدون تماس با “مرکز صدور مجوز” جهت اخذ “مجوز تراکنش” توسط پذیرنده کارت انجام می گیرند “تراکنش برون خط ”  نامیده می شوند (کارت های هوشمند این نوع تراکنش را امکان پذیر می نمایند.)

تذکر: یادآور می شود که در پایان هر روز می بایست پذیرنده عملیات پایان روز را انجام دهد.

 فروش کالا و خدمات توسط پایانه فروش به صورت بر خط

  عملیات فروش توسط پایانه فروش به صورت بر خط  به شرح ذیل صورت می گیرد:

1. کشیدن نوار مغناطیسی در شیار کنار پایانه و یا ورود کارت به شکاف مخصوص کارتهای هوشمند

2.   انتخاب گزینه “خرید” و تائید آن با فشار دادن کلید ورود

3.   ورود شماره شناسایی فردی (Password)

4.   ورود مبلغ فروش

5.   امضاء رسید فروش توسط دارنده کارت

6.   مقایسه امضاء دارنده کارت با امضاء موجود در پشت كارت

7.   نگهداری نسخه اول رسید فروش نزد پذیرنده کارت

8.   ارائه نسخه دوم رسيد فروش به دارنده کارت

 ورود كارت به شكاف مخصوص کارتهای هوشمند

دارنده کارت می باید کارت را رو به خود و از طرف تراشه وارد شکاف مخصوص نماید. شکاف مخصوص کارتهای هوشمند در قسمت بالای صفحه کلید قرارگرفته است.  

 ورود شماره شناسائی فردی

پس از ورود کارت در شکاف بالای صفحه کلید،  پیام “ورود رمز از طریق: پایانه ورود رمز” روی صفحه پایانه فروش ظاهر می شود.  دارنده کارت باید رمز شخصی خود را از طریق پایانه مخصوص ورود رمز وارد نماید.  رمز شخصی باید فقط توسط دارنده کارت و به طور کاملاً محرمانه وارد شود. دارنده کارت باید با احساس امنیت و عدم امکان اطلاع دیگران، رمز خود را وارد نماید.

ورود مبلغ فروش کالا

بعد از ورود رمز توسط دارنده کارت، پیام “مبلغ را وارد کنید” روی صفحه نمایش پایانه فروش ظاهر می شود. سپس، پذیرنده کارت باید مبلغ فروش کالا را بر حسب ریال وارد کند.

پس از ورود مبلغ فروش کالا، پیام “تراکنش انجام شود؟” ظاهر می گردد.

 

توجه: در صورت فشار دادن کلید “ورود” عملیات ادامه خواهد یافت. در صورت انصراف از انجام تراكنش، با فشار دادن كليد “ ابطال‌“  یا هر کلید دیگری، بجز کلید “ورود” عملیات متوقف خواهد شد.

 

متن کامل در ادامه مطلب

 

   پس از توافق و تعيين قيمت كالا يا بهای خدمات مورد نظر، عمليات فروش کالا و خدمات از هر یک از طرق زیر امکان پذیر است :

1.   توسط پایانه فروش به صورت بر خط

2.   توسط پایانه فروش به صورت برون خط

 

تراکنش ” بر خط ” ( On line) (اخذ شماره مجوز فروش):

تراکنش هایی که ضمن تماس با “مرکز صدور مجوز” جهت اخذ “مجوز تراکنش” توسط پایانه فروش انجام می گیرد تراکنش بر خط نامیده می شوند. در هر زمان که پذیرنده کارت، توسط پایانه فروش (به صورت خودکار) با مرکز تماس حاصل کرده باشد، حالت بر خط وجود دارد. انجام تراکنش بر خط توسط پایانه فروش به دو طریق امکان پذیر است. یکی از طریق نوار مغناطیسی و یکی پس از انجام 3 تراکنش برون خط با تراشه کارت خرید به طور خودکار برخط می شود و یا در صورتی که مبلغ مورد نظر تراکنش بیش از 30%  حد اعتبار کارت باشد، خرید بصورت بر خط انجام می شود.

 

تراکنش ” برون خط ” ( Off line):

تراکنش هایی که بدون تماس با “مرکز صدور مجوز” جهت اخذ “مجوز تراکنش” توسط پذیرنده کارت انجام می گیرند “تراکنش برون خط ”  نامیده می شوند (کارت های هوشمند این نوع تراکنش را امکان پذیر می نمایند.)

تذکر: یادآور می شود که در پایان هر روز می بایست پذیرنده عملیات پایان روز را انجام دهد.

 فروش کالا و خدمات توسط پایانه فروش به صورت بر خط

  عملیات فروش توسط پایانه فروش به صورت بر خط  به شرح ذیل صورت می گیرد:

1. کشیدن نوار مغناطیسی در شیار کنار پایانه و یا ورود کارت به شکاف مخصوص کارتهای هوشمند

2.   انتخاب گزینه “خرید” و تائید آن با فشار دادن کلید ورود

3.   ورود شماره شناسایی فردی (Password)

4.   ورود مبلغ فروش

5.   امضاء رسید فروش توسط دارنده کارت

6.   مقایسه امضاء دارنده کارت با امضاء موجود در پشت كارت

7.   نگهداری نسخه اول رسید فروش نزد پذیرنده کارت

8.   ارائه نسخه دوم رسيد فروش به دارنده کارت

 ورود كارت به شكاف مخصوص کارتهای هوشمند

دارنده کارت می باید کارت را رو به خود و از طرف تراشه وارد شکاف مخصوص نماید. شکاف مخصوص کارتهای هوشمند در قسمت بالای صفحه کلید قرارگرفته است.  

 ورود شماره شناسائی فردی

پس از ورود کارت در شکاف بالای صفحه کلید،  پیام “ورود رمز از طریق: پایانه ورود رمز” روی صفحه پایانه فروش ظاهر می شود.  دارنده کارت باید رمز شخصی خود را از طریق پایانه مخصوص ورود رمز وارد نماید.  رمز شخصی باید فقط توسط دارنده کارت و به طور کاملاً محرمانه وارد شود. دارنده کارت باید با احساس امنیت و عدم امکان اطلاع دیگران، رمز خود را وارد نماید.

ورود مبلغ فروش کالا

بعد از ورود رمز توسط دارنده کارت، پیام “مبلغ را وارد کنید” روی صفحه نمایش پایانه فروش ظاهر می شود. سپس، پذیرنده کارت باید مبلغ فروش کالا را بر حسب ریال وارد کند.

پس از ورود مبلغ فروش کالا، پیام “تراکنش انجام شود؟” ظاهر می گردد.

 

توجه: در صورت فشار دادن کلید “ورود” عملیات ادامه خواهد یافت. در صورت انصراف از انجام تراكنش، با فشار دادن كليد “ ابطال‌“  یا هر کلید دیگری، بجز کلید “ورود” عملیات متوقف خواهد شد.

 

اخذ شماره مجوز فروش

پس از فشار دادن کلید ورود،  پایانه فروش به طور خودکار با مرکز تماس برقرار نموده و در صورت معتبر بودن کارت و وجود اعتبار کافی، پایانه مجوز تراکنش را از مرکز دریافت می کند.

در زمان شماره گيري عبارت “در حال شماره گيري‌“ روی صفحه پایانه فروش، نمايش داده مي شود. چنانچه تراكنش به هر دليلی قابل انجام نباشد (اشکال در خط تلفن و…)، دليل عدم انجام آن روي صفحه، نمايش داده مي شود.  خروج از اين حالت با گذشت 10 ثانيه امكان پذير است‌.

پس از دریافت شماره مجوز فروش، تراکنش قطعی شده تلقی می گردد و پایانه فروش، رسید فروش را چاپ می نماید. در صورت عدم دريافت رسيد فروش به دلیل بروز خطا، تراكنش خريد به طور كامل انجام نگرفته است و می باید دوباره انجام گیرد. در صورتی که به دلیل فقدان کاغذ در پایانه فروش رسید فروش به طور کامل چاپ نگردد، پیغام ” اشکال در چاپگر” روی صفحه نمایش ظاهر می شود، و پس از نصب رول جدید، می تواند با انتخاب چاپ آخرین، رسید تراکنش را مجدداً چاپ نماید. (در این حالت تراکنش قطعی شده تلقی می گردد.)

 

امضاء رسيد فروش توسط دارنده کارت

دارنده کارت پس از کنترل رسید فروش و حصول اطمینان از صحت مبلغ معامله، آن را امضاء می کند.

چاپ کلمه “پایانه” در این رسید فروش بجای درج ارقام شماره مجوز فروش دال بر برون خط بودن نوع معامله است.

 

مقایسه امضاء دارنده کارت با امضاء موجود در پشت كارت

پذیرنده کارت، امضاء روی رسید فروش را با امضاء موجود درپشت کارت مقایسه می کند تا مطمئن شود این دو امضاء  درحد متعارف مشابه هستند.

نگهداری نسخه اول رسید فروش نزد پذیرنده کارت

پذیرنده کارت نسخه اول را به مدت سه ماه نزد خود بایگانی نموده و نگه می دارد.

 

ارائه نسخه دوم رسيد فروش به دارنده کارت

پذیرنده کارت نسخه دوم رسید فروش را به دارنده کارت تحویل می دهد.

در صورتی که شماره مجوز فروش از سيستم مركزي به پایانه فروش نرسد (به طور مثال به دلیل قطع برق)، پایانه فروش به طور خودکار تراكنش اصلاحی را جهت خنثي كردن ‌تراكنش قبلی به سيستم مرکزی ارسال مي دارد. در حین انجام تراکنش اصلاحی پایانه فروش  پيام ”خارج از سرويس‌“ را روی صفحه نمايش مي دهد و امكان پاسخگويي به تراكنشهاي جديد را نخواهد داشت.  اين امر تا زمان دریافت پاسخ تراكنش اصلاحي از مركز ادامه خواهد داشت.  پس از وصول پاسخ تراكنش اصلاحي پیغام “تراکنش قبلی ابطال شد”، چاپ می گردد و پایانه فروش به حالت عادي‌ ( نمایش کره چرخان و تاریخ و زمان) بر مي گردد وآماده انجام تراكنشهاي بعدي مي شود.  انجام تراكنش اصلاحي به معني عدم قطعی شدن تراكنش اصلي است و بنابراین وجهی به حساب پذيرنده كارت منتقل نمي گردد. در این صورت پذیرنده کارت می بايد تراکنش را دوباره انجام دهد .

 

فروش کالا و خدمات توسط پایانه فروش به صورت برون خط:

1.   ورود کارت به شکاف مخصوص کارتهای هوشمند

2.   انتخاب گزینه “خرید” و تائید آن با فشار دادن کلید ورود

3.   ورود شماره شناسایی فردی

4.   ورود مبلغ فروش

5.   امضاء رسید فروش توسط دارنده کارت

6.   مقایسه امضاء دارنده کارت با امضاء موجود در پشت كارت

7.    نگهداری نسخه اول رسید فروش نزد پذیرنده کارت

8.   ارائه نسخه دوم رسيد فروش به دارنده کارت

برگشت کالا  یا خدمات

 پس از توافق طرفین (دارنده و پذیرنده کارت)، عمليات برگشت کالا  یا خدمات به صورت بر خط توسط پایانه فروش امکان پذیر است. در صورتی که خرید به صورت برون خط باشد و عملیات پایان روز انجام نشده باشد، می توان با انتخاب گزینه برگشت خرید تراکنش را لغو (Cancel) نمود. در این صورت پایانه بدون این که با مرکز ارتباط برقرار نماید رسید لغو خرید را چاپ می نماید.

 

انتخاب گزينه برگشت کالا

پس از حصول اطمینان از این که فروش کالا توسط کارت ارائه شده صورت گرفته است، پذیرنده کارت ابتدا می باید گزینه برگشت کالا را انتخاب کند و بعد رمز شخصی توسط دارنده کارت وارد شود.

برگشت کالا  توسط پایانه فروش به صورت بر خط

 عمليات برگشت كالا و خدمات به صورت بر خط به شرح ذیل صورت می گیرد:

1.    اخذ رسید فروش

2.    اخذ كارت و مقایسه مشخصات كارت با مندرجات رسید فروش

3.    انتخاب گزينه برگشت کالا وخدمات

4.   کشیدن کارت از نوار مغناطیسی و یا ورود کارت به شکاف مخصوص کارتهای هوشمند 

5.   ورود شماره شناسایی فردی

6.    ورود شماره ارجاع فروش کالا

7.    ورود مبلغ برگشتی

8.    اخذ شماره مجوز برگشت کالا

9.    امضاء رسيد برگشت کالا توسط دارنده کارت

10.  مقایسه امضاء دارنده کارت با امضاء موجود در پشت كارت

11.  نگهداری نسخه اول رسید برگشت کالا نزد پذیرنده کارت

12.  امضاء نسخه دوم رسيد برگشت کالا توسط پذیرنده کارت و ارائه آن به دارنده کارت

 

اخذ رسید فروش

برگشت کالا و واریز مبلغ آن به حساب دارنده کارت، فقط در صورت ارائه رسید فروش که در زمان فروش کالا توسط پایانه فروش صادر شده است امکان پذیر است. پذیرنده کارت می باید رسید فروش را از دارنده کارت دریافت نموده و با بررسی شماره پایانه و نام پذیرنده کارت مندرج در رسید از صدور آن توسط پایانه فروش خود اطمینان حاصل نماید.

 

دریافت لیست سیاه

این گزینه، لیست حاوی شماره کارت های مسروقه، مفقوده و … که توسط دارندگان کارت به شرکت اطلاع داده شده و کارت هایی که از طرف شرکت از درجه اعتبار خارج شده اند را از سیستم مرکزی دریافت و در حافظه پایانه فروش ثبت می نماید.

در صورتی که از زمان دریافت لیست سیاه 24 ساعت گذشته باشد پس از انجام تراکنش برون خط پایانه به طور خودکار اقدام به دریافت لیست سیاه می نماید.

 

تخلیه کارتخوان ( عملیات پایان روز یا  End Of Day )

کلیه تراکنشهایی که توسط پایانه بصورت برون خط (Off Line) انجام شده بر روی حافظه دستگاه و کارت پذیرنده ذخیره می شود. با انتخاب گزینه تخلیه کارتخوان، پایانه فروش شماره گیری نموده و کلیه تراکنشهای موجود بر روی پایانه و کارت پذیرنده به سیستم مرکزی منتقل می شود و همچنین پایانه مجدداً اقدام به دریافت لیست سیاه می نماید. در صورتی که هیچ تراکنش برون خطی انجام نشده باشد پایانه فروش پیغام “تراکنشی موجود نمی باشد” را نمایش می دهد.

 

مهم :

پذیرش كارت:

اصالت کارت

مرحله اول هنگام انجام معامله با کارت اعتباری، حصول اطمینان از اصالت کارت ارائه شده است. از این رو لازم است كنترل هاي زیر به وسيله مسئول انجام معامله ( فروشنده ) انجام گیرد:

1.    شكل ظاهري كارت

2.    حروف و اعداد برجسته

3.    نام و آرم بانك صادر كننده كارت

4.    نام دارنده کارت

بدیهی است در صورت مشکوک بودن فروشنده به اصالت و یا جعلی بودن کارت، بایستی از کارت  استفاده نکرده و حتی المقدور مراتب را سریعاً به امداد مشتریان اعلام نماید.

تراکنش:

به هر نوع جابجایی الکترونیکی وجوه یا اطلاعات پذیرنده و یا دارنده کارت تراکنش گویند.

 

 

 

مزایای استفاده از POS برای پذیرندگان :

      عضويت در اين شبكه علاوه بر دستاوردهایي در سطح ملي،  بخشی از مزایای متصوره براي پذيرندگان كارت به شرح زیر است:

·          افزایش امنيت فروشگاه

·          افزايش حجم فروش و جذب مشتريان جدید

·          كاهش زمان دريافت و شمارش پول

·           سرعت و دقت در واريز پول به حساب

·          كاهش ريسك دريافت چك پول / مسافرتي جعلي

·          دسترسي به حساب فروش روزانه بصورت On Line   

·          افزایش اعتبار فروشگاه

·          جلوگيري از سوء استفاده هاي احتمالی برخي از پرسنل فروشگاه

·          احراز آمادگي براي فروش هاي اينترنتي درآينده E-Selling

·          رفع مشكل دريافت و پرداخت پول خرد

·          آمادگی برای طرح سفا    

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر به ادرس زیر مراجعه نمایید

http://kiccc.com

مهدی صمدی

کارمند بانک صادرات و دانشجوی دکتری مدیریت مالی هستم . علاقه مند به مباحث بانکی ، بازارهای مالی ، بورس و سهام و مدیریت منابع انسانی و ...

More Posts

هیچ دیدگاهی تا اکنون ثبت نشده است.